מירב הראל מעצבת פנים-הגישה עיצובית שלי- המבנה

2: המבנה בעיצוב פנים

החלטתם לעשות שיפוץ בבית, כדאי לבדוק לפני את התשתיות (מים, חשמל, אוורור, רעלים, וריצוף).

כשאנחנו חיים בתוך בית, כיצור חי אנחנו מרגישים דברים בזכות החושים שלנו וההורמונים שעובדים עם המוח, כולם יקבלו מענה. לפי הגישה עיצובית שלי, הבית עצמו הוא מבנה וכדי שנרגיש בו טוב צריך לדאוג לתשתיות שיהיו מותאמות אלינו, שיהיה נוח לחיות בבית. הכל משפיע עלינו- קור וחום, כמות אור, נוחות בשימוש ועוד. התשתיות הטובות מבטיחות גם חיסכון בכסף לטווח ארוך.

אם אחרי שהבית מעוצב, צבוע, עבר הלבשה/הום סטייל, בקיצור נראה יפה מאוד, ופתאום תהיה נזילה לשכנים? או ששני דיירי הבית יתרחצו במקביל ויהיה זרם של מים קרים,  הפעלת קומקום עם המכונת כביסה ויקפוץ החשמל, או עכשיו בעידן הקורונה ששני אנשים ירצו להפעיל את הזום בו זמנית ולא יוכלו כי אין תשתית רשת מתאימה, שתעבוד ויכאבו לך העיניים כי אין מספיק אור ועוד.

כל זה גם עיצוב פנים. זה דברים שאנחנו רוצים לדעת מראש ולתכנן לפי זה בהתאם.

כמו 5 חושי האדם יש גם את 5 תשתיות המבנה

1.מערכת אינסטלציה:

בכל בית ובניין בישראל ישנה מערכת אינסטלציה מרכזית. תפקידה של מערכת זו היא לנקז מים בעיקר מי שופכין מתוך הבניין החוצה.

  • מערכת לתחזוקת המים המתוקים – במערכת זו המים מאוחסנים במכלים של דודי שמש ומטרתם לשמור על לחץ מים קבוע בבניין.
  • מערכת הביוב – מערכת צינורות תת קרקעיים שמטרתה לנקז את מי השפכים אל מחוץ לבניין ולהוביל אותם למקום שלא יהווה מטרד.

מערכת האינסטלציה מורכבת משלושה סוגי צינורות:

צינורות נחושת – מטרתם להזרים מים חמים מדודי שמש לבניין ובחזרה.

צינורות פלסטיק – לרוב משתמשים בהם בכל מערכות האינסטלציה. תפקידם למנוע חלודה. היתרון שלהם הוא שהם ניתנים להחלפה מידית במידה ויש פיצוץ בצינור מים.

צינורות ברזל – לרוב משתמשים בהם מתחת לאדמה. החיסרון שלהם הוא שיש להם נטייה להתכסות תוך זמן קצר בחלודה ורובם לא נגישים, כי הם נמצאים מתחת לאדמה.

הצנרת שלנו אחראית על הובלת המים שלנו, לחץ המים ואיכותם, לכן חשוב שנדע איזה סוג צנרת יש במבנה שלנו. בסוף זה גם משפיע על התשלום החודשי של המים שיכול לחסוך עלויות בשגרה.  

בבתים ישנים שאני משפצת תמיד אמליץ להחליף את מערכות המים ולהכניס “חנוכיית מים”, תכנון מודרני של תשתית המים. רצוי להחליף צינורות לפלסטיק, גם פה יש איכויות שונות, כשיש פיצוץ יודעים לאן לגשת וגם איכות המים נקיה וטובה יותר ולכל נקודות המים יש את הצינורות שמובילים אליהם ואין את הרעלים הנלווים ממים שמגיעים דרך צינורות חלודים.

כדאי להוסיף נקודת מים במרפסת, טוב לניקיון ועבור ראש השקיה לגינה כדי שיהיה אפשר לעשות גינת ירק.

       

2.מערכת החשמל:

מערכת חשמל ביתית היא שם כולל לשלל האפשרויות בהן ניתן לתכנן את אספקת החשמל ואת נתיבי האנרגיה בבית, אבל איך עושים את זה נכון? מערכת חשמל צריכה לענות על הצרכים שלכם ולעמוד בדרישות החוק.

החשמל אחראי על החימום והקירור של הבית. כל מכשירי חשמל בשימוש יום יומי , אור ועוד.

מעצבת פנים מתכננת את נקודות הקצה, השקעים המאור, אז חשמלאי מוסמך מתכנן את התוכנית חשמל מול הבקשות שלי.

תכנון מערכת חשמל בצורה מקצועית ומקיפה על ידי חשמלאי מוסמך, מתחשבת בצרכים המשתנים הצפויים בבית, מפחית את הסיכוי לביצוע שינויים עתידיים במערכת החשמל, שינויים שגוררים בדרך כלל השקעה כספית .

החשמלאי יבצע חישוב של כמות הצריכה ביחס לחלוקת המעגלים החשמליים הנחוצה, כך שמערכת החשמל תאפשר לכם לצרוך כמות מעט גדולה יותר מכמות החשמל הצפויה, מבלי שייווצר עומס יתר שעלול לפגוע במכשירי חשמל ואף לגרום להתלקחות.

התחשבות בהרגלי הצריכה האישיים שלכם, התאמת המערכת עבורכם:  

ככל שעובי כבל הזינה שמגיע מחברת החשמל לדירה עבה יותר, כך עלותו יקרה יותר. עם זאת, חשוב לדעת שחיסכון בגודל כבל הזינה עשוי לייקר את הוצאות החשמל בדירה לאורך זמן.

חשוב שתבינו שהסיבה לחשבונות החשמל היקרים יותר, בבתים עם חיבור של כבלי זינה קטנים, היא שכבלי זינה קטנים שמחממים וצורכים יותר חשמל שאינו מנוצל, ומגיעים לבלאי מהיר יותר שדורש את ההחלפה שלהם בכבלים זינה חדשים לכן תלוי ברמת השיפוץ, אבל מערכת החשמל חייבת בדיקה והתאמה .

תוכנית החשמל תכלול התקנת שקעי כוח שיתאימו למכשירים ‘זוללי אנרגיה’, וחלוקה מתאימה של הבית לאזורי אנרגיה, בהתאם לחלוקת הצריכה.

שלב תאורה, אני מתכננת את תרחישי המאור מול  תכנית הריהוט.

במערכת החשמל חשוב:

  • הקמת תשתית הארקה.
  • הטמנת קווי חשמל ראשיים באדמה
  • התקנת לוחות חשמל שקועים בקירות
  • קווי הזנה נפרדים: החשמלאי המבצע ידאג להתאים קו הזנה נפרד מלוח החשמל ועד לנקוד ההתחברות, מכשירים אשר דורשים קו הזנה נפרד ע”פ חוק הם: תנורי אפייה, מיקרוגל, מדיח כלים, מכונה ומייבש כביסה, מזגנים מעל 1 כ”ס. בנוסף, החשמלאי נדרש להוסיף קווי זינה נפרדים בתוספת מפסק מואר, עבור תנור חשמלי, טוחן אשפה, ג’קוזי, ודוד חשמל.
  • כיסוי מרבית צנרת החשמל בבטון.
  • חציבות בקיר בקווים ישרים.

חשוב לוודא שהחציבה מתבצעת מסודר מהרצפה בקווים מאוזנים  ישרים עד לנקודה. חציבה באלכסונים תסכן את מערכת החשמל במקרה של קדיחה בקיר בעתיד ולרוב בבתי ישנים זה ככה.

נערכת באתר משתפץ פגישת סימון מיקום נקודות חשמל מול התוכנית שלי, סימון עם החשמלאי והקבלן המבצע, על הקירות וידוא נוחות ההדלקות בכל חדר.

ניתן כיום לעשות בבתים מערכות “חשמל חכם”, זה חידוש שקיים בשנים האחרונות שמאפשר שליטה מרחוק (דרך הטלפון הנייד או המחשב) על כל מערכות הבית, אור, תריסים, דוד, מזגן, מחשב השקייה.

אפשר גם בחלק מהבית, זה ממש איכות חיים ומאפשר לנהל טוב יותר את סגירת ופתיחת החשמל.

תאורה: אתכנן לכם את התאורה המלאכותית. כיועצת תאורה מוסמכת אני מתכננת תרחישי מאור. לכל פעולה שלנו יש כמות שתשפיע על הראיה שלנו בערב, וגוון האור יכול להיות שונה ולהשפיע על המראה או ההרגשה.

למשל אור כחול משפיע ישירות על ייצור מלטונין ופוגע באיכות השינה.

אחרי תכנון נכון ומותאם אגש למלאכת בחירת גופי התאורה שיתאימו לעיצוב החדר ולטעם שלכם.  

תכנון תאורה ,אור מלאכותי שמחקה את אור היום ונותן לנו שעות נוספות של ערות בלעבוד או לבידור. ראיה של אור וצבע היא אישית לכל אדם. למשל אתכנן אור שונה למשפחה שעלתה מרוסיה, שם יש פחות אור יום ולכן אור הלילה המלאכותי “מחקה את אור היום” והוא חלש יותר. לעומת מישהו מדובאי, שם יש אור יום טבעי לבן ובוהק ולכן תאורת ערב תהיה לבנה ובוהקת. תמיד נחכה את אור היום בסביבה שלנו, יש בכל תרבות גם הבדלים בין מבוגרים לצעירים, הבדלי מגדר, לכל פעולה שלנו אתכנן את האור המתאים.

3.מערכת האוורור.

פתחים כולל חימום קירור: אספקת אוויר צח למרחב, אוורור מבנה תקין דורש תנועה או סירקולציה של אוויר בתוך החלל ושמירה על טמפרטורה ולחות בטווח שמאפשר אידוי נאות של זיעה מהעור.

מגורים ועבודה בסביבה נוחה, בריאה ונעימה הינם צורך בסיסי לכל אדם.

הרגשתנו תלויה באיכות האוויר שאנו נושמים ולכן במטרה לאפשר לאדם לנשום אוויר הנקי מהצטברות: דו-תחמוצת הפחמן, עשן סיגריות, ריחות וכדומה, יש לגרום להוצאת האוויר המזוהם אל מחוץ לחדר ולאפשר אוורור וזרימת אוויר טרי ונקי אל תוכו, על כך מדובר רבות בתקן WELL האמריקאי. תקן הראשון מסוגו בעולם מושתת על מחקרים ומשלב כמה תחומי דעת  מהרפואה, הפסיכולוגיה, ההתנהגות והרגולציה במקומות שונים בעולם. התקן מכיל פרקטיקות תכנוניות, ארגוניות ומבוססות ביצועים בנושאים כמו אוויר, אור, מים, תזונה, פעילות גופנית, נוחות וקהילה.

אוורור מבנה באופן טבעי מגיע דרך הפתחים, החלונות והדלתות ותלוי היכן ממוקם הבית בשושנות הרוחות. אני יכולה להגדיל פתחים, להוסיף סקיילייט/חלון תקרה (מצריך היתר בניה והגשה ע”י האדריכל)  ולפי הצורך להכניס מערכות אוורור מלאכותיות, כמו מזגן לחימום או קירור, תנורים שונים, אני מתכננת את המראה הסופי מיקום הנמכות התקרה בחלל ורשתות המיזוג או המזגן וקובעת פגישה עם יועץ מיזוג/איש מזגנים הוא מתכנן את המיזוג.

4.בית נטול רעלים:

בתקופה האחרונה בזמן הקורונה הבנו סופית שיש מחיר רב להתרחקות מהטבע. אנחנו נעשים חולים והבתים שלנו שאמורים לתמוך בנו לא מתאימים לנו, לעיתים אף מלאי רעלים ומזיקים ואנחנו לא מודעים לכך.

לדוגמא:  קנינו ספה זולה ברשת כדאי לשאול: מאיפה הבד? איך יצרו את חומר הגלם? אולי הייתה שם עבדות בייצור שלו, אולי נפגעו זכויות אדם? אולי זה חשוב לכם לא לתמוך בזה? מאיזה חומרים הרהיט עשוי, באיזה דבק השתמשו, מה מתפייד ממנו, מה ננשום בסופו של דבר?  מה הילדים שלנו ינשמו? 

סגנון החיים המודרני, גם האוויר באזור שלנו לא תמיד נקי וגם חומרים שנכנס הביתה כמו צבע, משחררים כל מיני רעלים לאוויר. יש מכשירים שמנטרלים רעלים אבל מתאימים לסביבות כמו הודו שהאוויר במקומות מסוימים ממש מזוהם.

בכל מקרה ניתן להכניס צמחיה מנטרלת רעלים, גם ירוק בעיניים כפי שכתבתי במאמר הראשון, כיצור חי מעלה לנו את רמת ההורמון סרוטונין, בגלל החיבור שלנו לטבע ומשמח אותנו וגם עובדים מצוין בנטרול רעלים וטיהור האוויר.

5.ריצוף:

הוא בסיס הבית, כמו האדמה עליה נדרוך. הרצפה של הבית נראית בכמות גדולה ולכן יש לה השפעה על האווירה בבית ועל סגנון העיצוב. יש כיום המון סוגי ריצוף, מגוון חומרים: אבן טבעי מול סינטטי, פרקט עץ מול למינציה ויש ריצוף עם טקסטורה שונה, סוגי יישום שונים “חומה” פישבון” גדלים שונים של ריצוף, ניתן לחפות בית בבטון וחומרים אפוקסיים שונים או חיפויי וניל לינולאום מרחבי החוץ מצופי בדשא או דק סינטטי ועוד.

חשוב מה נפלט מהריצוף, האיכות שלו, מה רמת החספוס “R” (מספור של רמת חספוס המונעת החלקה) שלו, הכל יילקח בחשבון, כי להחליף ריצוף אחרי שהבית מעוצב זה לא פשוט ולא נרצה לחיות עם משהו שפולט רעלים או לא מותאם לצרכים של דיירי הבית.

ככל שנדאג מראש לתשתיות הבית ככה השהות בו תיטיב עמנו, יהיה לנו נעים ונהיה בריאים במרחב שיצרנו ונחסוך כסף בתיקונים או תקלות בשימוש היום יומי.

המאמר שלישי ידון בבית כחלק מהסביבה. כמו שהאדם הוא חלק מהקהילה, כך גם הבית שלנו הוא חלק מהסביבה. מה ההשפעה של הבית על הסביבה ומה ההשפעה של הסביבה על הבית ומה ההשפעה של כל זה על האדם עצמו.

דילוג לתוכן